Skip to main content
Skip table of contents

Kamionos vezetésistílus-elemzés

A sofőr vezetési módjának elemzése, gyorsítások, lassítások, tempomat használat, hirtelen gázadások vagy fékezések ellenőrzése. Az eredmények alapján kiküszöbölhetőek a túlzott fogyasztást okozó vezetési elemek, csökkenthetőek a karbantartási költségek.

A lekérdezett adatokat Excel táblázatba is el lehet menteni (LibreOffice és Microsoft Office programokkal egyaránt kompatibilis).

Alapok

Ehhez a szolgáltatáshoz csak egy CAN / FMS (az autó beépített kommunikációs portja) bekötésre van szükség. A jármű CAN buszán többféle protokollon érkeznek hasznos információk, amikből a vezetési stílusra, általános vezetéstechnikai szabályok betartására lehet következtetni. Az adatokat a jármű rendszere folyamatosan küldi, gyújtáson vagy járó motornál, igen nagy sebességgel: pl. az aktuális fordulatszámot másodpercenként 30-szor is elküldheti. Mivel ez az adatmennyiség nem tölthető fel, valamint számolatlan végpont esetében még a szervert is leterhelné a feldolgozása, ezért az ARM típusú GPS fedélzeti eszközünket olyan processzorral láttuk el, amely képes az összes bejövő információt időben feldolgozni. (az iTrack a konkurens termékeknél nagyobb kapacitású processzorokat használ)

A feldolgozás lényege, hogy a bejövő információkat összesítve időközönként feltölti az egység, hogy a különböző paraméterek, pl. a fordulatszám, milyen kategóriában hány másodpercet töltött, illetve hány másodpercig állt fenn, hogy tempomattal gyorsított a kamion stb. Ez már emészthető mennyiségű adat, és mégis minden releváns információ benne van. A mérés mintavételének sűrűsége tehát a másodperc törtrésze, és ezek az adatok kategorizálva, másodperces felbontásban kerülnek néhány percenként feltöltésre.

Ezeket az információkat ezután a szerver dolgozza fel, és a kliensprogram lekéréseit kiszolgálva mutatja grafikonon, hisztogramokon az eredményeket.

Lassító rendszerek

Helytelen motorfék

Túl magas fordulatszámon motorfékez. Nem jó a motornak, alapértelmezés szerint az RPM (fordulatszám) 1900 értéke felett nem előnyös motorfékezni, ez a szoftverünkön egyedileg állítható.

Motorfék

1200 és 1900 közötti fordulatszámon motorfékez. Célja a jármű lassítása. Ez jó motorfékezési tartomány, pl. mikor látja, hogy le kell lassítani pár száz méter múlva, ebben az üzemmódban üzemanyagfelhasználás és fékkoptatás nélkül tud közeledni a kívánt sebességhez.

Sebességben gurulás

1200-as fordulatszám alatti motorfékezés. A célja nem a lassítás, hanem az üzemanyagfogyasztás nélküli gurulás. Szintén jó, ha pl. nem látja előre, hogyan alakul majd a forgalom párszáz méter múlva.

Üresben gurulás

Gázpedált nem nyomja és a tempomat sem aktív, gurul, és a fordulatszám olyan alacsony, hogy a motor elkezd már adagolni, nehogy lefulladjon. Túl magas érték vezetéstechnikai hiányosságot takarhat, egyébként kis mennyiségben normális.

Retarder használat

Hegyes-dombos terepen kifejezetten fontos, hogy a lejtőkön a fékek kímélve legyenek. A retarder arra való, hogy a motor fojtásával lassítsa a kamiont, fék használata nélkül. Amennyiben nem használják az nagy többletköltség, mert a fékeket rossz vezetéstechnikával akár párezer kilométer alatt ki lehet végezni.

Fékhasználat

A fékezéseknél egy aranyszabály, hogy gyenge, 5 másodpercnél kisebb fékezések az ideálisak. Ilyenektől nem hevül fel, nem amortizálódik jelentősen a fékbetét. Egy, a munkájára odafigyelő sofőr, aki a forgalomban több autónyival ha kell előretekint, figyel és készül a forgalmi változásokra, így  többszörösével csökkentheti a fékrendszer amortizációját és a javítási költséget, kitolhatja a csereperiódusokat.

A fékhasználat kategoriái

Rövid, gyenge

Ez a legjobb fajta. Nyilván forgalomtól, és az egyéb lassító rendszerek megfelelő használatától függően ennek darabszáma is jobb, ha kevesebb.

Rövid, erős

Akkor tekintünk erősnek egy fékezést, ha a pedált 40%-nál jobban benyomják. Kerülni kell őket.

Hosszú, gyenge

Ezek a fékezések bár nem erősek, de 5 másodpercnél hosszabbak. Kerülni kell őket.

Hosszú, erős

Ezek nagy ritkán fordulhatnak csak elő, pl. városban sietősen közlekedés, autópályán az előrelátás hiánya is okozhatják. Abszolút kerülendő.

ABS

Minden alkalommal mikor a gépjármű ABS fékrásegítést használ, szintén rögzítjük. Nagyon ritkán lehet rá szükség, inkább csak télen.

Gázpedálállás, tempomat

A hatékony gyorsítás fontos része az üzemanyagtakarékos közlekedésnek. A motor gyorsításkor úgy üzemel optimálisan, akkor a legolcsóbb egy sebesség elérése, ha az nem nagy gázzal történik. Erős gázadásnál nem optimális az égés, a gyorsulás növelése érdekében egyre több és több gázolajat kell befecskendezni, tehát olcsóbb lassan gyorsulni. Nyilván, mivel egy átlagos kamion 950-1200-as fordulatszámon, sebességtartással közlekedik a legolcsóbban, nem érdemes túlságosan lassan sem gyorsítani.

A gázpedálhasználatot, valamint tempomat használatot százalékos eloszlásban mutatjuk a következők szerint:

  • 1-60%:   Az ideális tartomány.

  • 60-80%:  Esetleg indokolt lehet nagy rakománnyal, erős emelkedőn gyorsítva.

  • 80-100%:  Kerülendő.

  • padlógáz (kickdown):Abszolút kerülendő. A kickdown kapcsoló a gázpedál tövig nyomása után erős nyomásra kapcsolható be, mintha 105%-ig le lehetne nyomni a pedált. Ilyenkor mindent belead, és nagyon nem hatékony az égés.

Tempomat

A tempomat bekapcsolt állapotát is gyűjtjük. Mivel tempomat mellett lehet gázpedált adni előfordulhat, hogy 100% fölöttre jön ki a fentiek összege.

Motorfordulatszám eloszlás

Minden gépjárműre, a saját motorjához ígazítva a gyártó meghatározza, hogy milyen fordulatszámtartomány használata az ideális. A legtöbb DAF-kamionnál ez jellemzően 950-1200-as fordulatszám tartomány, és vezetéstechnikai trénerek szerint 1400 fölé még emelkedőn sem kell vinni a fordulatot. Tapasztalataink szerint, azoknál a cégeknél, ahol nem volt vezetéstechnikai tréning, vagy a sofőr szakma nagy öregjei legyintettek a tréner tanácsaira, mondván, hogy ők már akkor kamionoztak, mikor azokat még pelenkázni kellett, bizony előfordul, hogy a kamiont jellemzően az 1500-1700-as tartományban használják. Ez hozzávetőleg 10%-os fogyasztáskülönbséget eredményezhet már önmagában, ami egy jól járatott kamionnál akár évi 1,000,000 Ft is lehet.

Sebességeloszlás

Egy kamion fogyasztását jelentősen lehet befolyásolni az utazó sebesség megválasztásával. A kamionok jellemzően 90 km/h-val autópályáznak, és sok kamion le is van korlátozva erre a sebességre. Tapasztalataink szerint ha pl. 70 km/h-val mennek jellemzően, akkor ez a fogyasztás 4 literrel csökken (nyilván általában sietni kell, nem érnek rá lassabban menni), ha pedig 90 helyett 100 km/h-val közlekednek, akkor hozzávetőleg 4 literrel nő a fogyasztás (és kockáztatják a bírságot). Amennyiben egy kamion kénytelen olyan sebességtartományban közlekedni, ami túl alacsony pl. 30-40 km/h, akkor szintén megnövekszik a fogyasztása. Ezen okok miatt fontos információ egy kamion fogyasztásának vizsgálatakor, hogy hány százalékban milyen sebességtartományon közlekedett.

Rendellenességek

Vannak bizonyos rendellenes használatok, amiket ki lehet számolni a bejövő adatokból. Ezekre darabra, napra vagy órára vetítve jelzünk mennyiséget a vezetési stíluselemzés ablakban.

Padlógáz (kickdown) használat

Hibás tempomat használat

Akkor tekintünk hibásnak egy tempomat használatot, ha a gépjárművet tempomattal való gyorsításra használják. Sajnos a kamionok tempomatja túlságosan nagy gázzal gyorsít, éppen ezért nem hatékony és üzemanyagot pazarol.

Hibás retarder használat

Akkor tekintünk hibásnak retarder használatot, mikor mellette a gázpedál is le van nyomva valamennyire. Ez nem egészséges a gépjárműnek, ezért érdemes rá odafigyelni.

Gyorshajtás

Helytelen motorfékezés

Üresjárat

Tapasztalatunk szerint átlagosan minimum napi 30 perccel lehet csökkenteni az egy helyben álló motorjáratás idejét csupán azzal, ha szólnak a sofőrnek, hogy ne csinálja. Ez hozzávetőleg 20-30 liter megtakarítás önmagában gépjárművenként. Sokszor úgy gondolják az emberek, hogy reggel pl. indulás előtt járatni kell a motort 5-10 percig, hogy melegedjen. Ez a mai motoroknál már nem szükséges, mert annyira hatékonyak, hogy nem nagyon melegszenek fel csak a járatástól, és egészségesebb a motornak, ha 10 másodperc után, mikor a kenés már biztosan megfelelő, elindulnak és csak odafigyelve finoman kezelik az első 5-10 percben. Összességében kevesebbet kopik majd a motor.

Megjelenítés

A vezetési stílus elemzés megjelenítése az iTrack kliensprogram több pontjában bekapcsolható, nem csak a saját menüpontjában. A saját menüpontban a legrészletesebb adatokat mutatja, a fontosabb adatokat pedig be lehet kapcsolni a jelentéshez és az útvonallistához is.

Html export

Az adott gépjárműhöz tartozó vezetési stílus paraméterek könnyedén exportálhatók nyomtatható, emailben elküldhető html formátumba. Az ügyfél így közvetlenül adhat visszajelzést a sofőrnek.


(C) Copyright iData Kft., 2005-2022. Minden jog fenntartva. All rights reserved.

2023.10.13.


JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.