Skip to main content
Skip table of contents

GPS alapú Vezetésistílus-elemzés (VSE) riport

Általános információk:

A VSE technológiájának alapja a GPS által mért értékek elemzésén alapul. Legnagyobb előnye, hogy

  • nem igényel plusz hardver beszerelését, 
  • nincs szükség a fedélzeti egységek kalibrálására,
  • minden járműtípusra és kategóriára egyaránt használható
  • távolról konfigurálható.

Könnyen emészthető, gyorsan átlátható formában ad kiértékelést a járművezetők vezetési stílusáról azzal a céllal, hogy

  • csökkenthető legyen a balesetek előfordulásának esélye mert az emberi élet megóvása a legfontosabb,
  • a defenzív vezetési magatartás felé terelje a sofőröket,
  • növekedjen a járművek élettartama,
  • csökkenjen a szervizelésre fordított költség,
  • több üzemanyagot takaríthassunk meg
  • csökkenjen a káros-anyag kibocsátás.

Ezen üzleti cél egy egységes, súlyozott pontozási rendszeren keresztül valósul meg. Az így kapott eredmények megmutatják, hogy mely sofőrnek van szüksége esetleg további képzésre, amivel közelebb kerülhet a fent említett célok eléréséhez.

A vezetésistílus-elemzés az alábbi komponenseket figyelembe véve alakítja ki a végső értékelést

  • túl erős gyorsítás,
  • túl erős lassítás,
  • túl erős kanyarodás,
  • sebességhatár átlépés (gyorshajtás),
  • nem előrelátó vezetés.

Vizsgálja, hogy az adott defenzív vezetési események milyen típusú úton történtek. Ez lehet

  • Budapesten,
  • városban,
  • autópályán,
  • egyéb úton.

Ennek megfelelően a hibaesetek súlyozásra kerülnek. Minden jármű esetében 1000 km futásteljesítményre vetítve extrapoláljuk az események számát. Így könnyen összehasonlíthatóvá vállnak a járművek és a sofőrök vezetési értékei.

Példa:

Két különböző riport típus létezik.

  • Jármű alapú riport: Itt azt mutatjuk meg, hogy mely járművet mely sofőrök vezették
  • Sofőr alapú riport: Itt pedig a sofőröket kérdezzük le és megmutatjuk, hogy Ők milyen járműveket vezettek a lekérdezési időszakban (lásd csatolt képernyőkép)

Az alábbi példában egy kitalált sofőr vezetési eredményeit nézzük meg részletesen.

Fő adatok (A,B,C oszlopok)

Sofőr és jármű: A riport típusától függően ez a két oszlop felcserélődhet. Vagy a sofőr által vezetett járműveket sorolja fel, vagy a járművet vezető sofőröket.

Leírás: A járműhöz megadott név

Összesített értékek (D, E oszlopok)

∑ érték (10↑ - 1↓): A Sofőr összesített, súlyozott teljesítmény-mutató száma. Ez a szám egy matematikai képlet végeredménye, amely magába foglalja az összes VSE komponens értékét. Segít egyszerűen és gyorsan átlátni a sofőr teljesítményét. A "10" a legjobb, az "1" a legkevésbé jó érték. A fenti példában bemutatott "Valaki József" összesített értéke 9, tehát jó VSE eredményt ért el. Az ilyen jó érték defenzív vezetési stílusra utal. A ∑ érték alapja egy exponenciális skála, amelynek az "E" oszlopban kiszámított érték az alapja.

Összes hiba / 1000 km: Annak érdekében, hogy minden sofőr értékelése azonos alapokon nyugodjon, a VSE értékeit 1000 km-re átszámítva (extrapolálva) mutatja meg a riport. Így a sok km-t vezető és a kevés km-t vezető sofőrök között a különbség kiegyenlítődik. Az ebben az oszlopban bemutatott érték az alapja a "∑ értéknek" (D oszlop).

Menet teljesítmény (F,G,H oszlopok)

Megtett út (km):  A lekérdezési időszakban megtett út hossza. A példában 2098.6 km-t vezetett a sofőr, többféle úttípuson (Bp, más magyar városok, autópálya, egyéb közút)

Menetidő (ó:p:mp):  A vezetési idő a lekérdezési időszakban. A példában 46 óra 14 percet vezetett a sofőr

Átlagsebesség (km/h): Az átlagsebesség a lekérdezési időszakban. A példában 45,39 km/h volt az átlagsebessége

VSE események (I-U oszlopok)

Minden jármű márkára és típusra meghatározásra kerülnek azok a VSE értékek amelyek megkülönböztetik egymástól a defenzív és az offenzív vezetési stílust. Ezeket a határértékeket nagy mintán végzett statisztikai elemzések adják.

A riportban az alábbi VSE események kerülnek bemutatásra:

Túl erős gyorsítás, Túl erős lassítás, Túl erős kanyarodás: Ezeket az értékeket GPS koordináták alapján számoljuk. Az említett VSE komponenseket különféle lokalizációkon (Budapest, Egyéb városok, Autópálya, Minden egyéb útszakasz ) vizsgáljuk és egyedi súlyozással látjuk el. Az így kapott értékeket összeadjuk, majd ehhez a részeredményhez hozzáadjuk a Nem előrelátó vezetést. Ez olyan vezetési esemény, amikor a sofőr nem követi a forgalom ritmusát és egymás után gyorsít és fékez rövid időn belül.


Ehhez a részeredményhez hozzáadjuk a Gyorshajtást, ami az adott útszakaszra meghatározott sebesség korlátozás átlépésekor keletkezik. A rendszer a sebesség túllépést négyzetesen veszi figyelembe, mert a gyorshajtás a legfőbb okozója a baleseteknek!

Az alábbi elképzelt példában és ábrán, két esetet szemléltetünk egy 50km/h-ás sebesség határnál:

  • az első esetben egy 10km/h-ás sebesség túllépés történik. Ez 49 percen keresztül folyamatosan fennáll. Így 163 pont keletkezik a gyorshajtás miatt
  • a második esetben egy extrém, 70 km/h-ás sebességtúllépés történik, mindössze 1 percen keresztül. Látszik, hogy ekkor ugyanaz a 163 pont adódik a sofőr VSE értékeléséhez.

Itt, a 30-al való osztás csak azt a célt szolgálja, hogy a kapott értékek kisebbek maradjanak. Ez csak egy konstans érték.


Végül a pontszámokat 1000 km-re extrapoláljuk.

A képlet tehát a következő:

Összes hiba / 1000 km = (((Túl erős gyorsítás +Túl erős lassítás +Túl erős kanyarodás) * Úttípus szorzó) + Nem előrelátó vezetés  + (Gyorshajtás terület / 30)) * 1000 / Megtett út

∑ érték (10↑ - 1↓) = Összes hiba / 1000 km értéke egy exponenciális skálán vizsgálva.


(C) Copyright iData Kft., 2005-2022. Minden jog fenntartva. All rights reserved.

2023.10.13.



JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.