GPS alapú Vezetésistílus-elemzés (VSE) riport
Általános információk:
A VSE technológiájának alapja a GPS által mért értékek elemzésén alapul. Legnagyobb előnye, hogy
- nem igényel plusz hardver beszerelését,
- nincs szükség a fedélzeti egységek kalibrálására,
- minden járműtípusra és kategóriára egyaránt használható
- távolról konfigurálható.
Könnyen emészthető, gyorsan átlátható formában ad kiértékelést a járművezetők vezetési stílusáról azzal a céllal, hogy
- csökkenthető legyen a balesetek előfordulásának esélye mert az emberi élet megóvása a legfontosabb,
- a defenzív vezetési magatartás felé terelje a sofőröket,
- növekedjen a járművek élettartama,
- csökkenjen a szervizelésre fordított költség,
- több üzemanyagot takaríthassunk meg
- csökkenjen a káros-anyag kibocsátás.
Ezen üzleti cél egy egységes, súlyozott pontozási rendszeren keresztül valósul meg. Az így kapott eredmények megmutatják, hogy mely sofőrnek van szüksége esetleg további képzésre, amivel közelebb kerülhet a fent említett célok eléréséhez.
A vezetésistílus-elemzés az alábbi komponenseket figyelembe véve alakítja ki a végső értékelést
- túl erős gyorsítás,
- túl erős lassítás,
- túl erős kanyarodás,
- sebességhatár átlépés (gyorshajtás),
- nem előrelátó vezetés.
Vizsgálja, hogy az adott defenzív vezetési események milyen típusú úton történtek. Ez lehet
- Budapesten,
- városban,
- autópályán,
- egyéb úton.
Ennek megfelelően a hibaesetek súlyozásra kerülnek. Minden jármű esetében 1000 km futásteljesítményre vetítve extrapoláljuk az események számát. Így könnyen összehasonlíthatóvá vállnak a járművek és a sofőrök vezetési értékei.
Példa:
Két különböző riport típus létezik.
- Jármű alapú riport: Itt azt mutatjuk meg, hogy mely járművet mely sofőrök vezették
- Sofőr alapú riport: Itt pedig a sofőröket kérdezzük le és megmutatjuk, hogy Ők milyen járműveket vezettek a lekérdezési időszakban (lásd csatolt képernyőkép)
Az alábbi példában egy kitalált sofőr vezetési eredményeit nézzük meg részletesen.
Fő adatok (A,B,C oszlopok)
Sofőr és jármű: A riport típusától függően ez a két oszlop felcserélődhet. Vagy a sofőr által vezetett járműveket sorolja fel, vagy a járművet vezető sofőröket.
Leírás: A járműhöz megadott név
Összesített értékek (D, E oszlopok)
∑ érték (10↑ - 1↓): A Sofőr összesített, súlyozott teljesítmény-mutató száma. Ez a szám egy matematikai képlet végeredménye, amely magába foglalja az összes VSE komponens értékét. Segít egyszerűen és gyorsan átlátni a sofőr teljesítményét. A "10" a legjobb, az "1" a legkevésbé jó érték. A fenti példában bemutatott "Valaki József" összesített értéke 9, tehát jó VSE eredményt ért el. Az ilyen jó érték defenzív vezetési stílusra utal. A ∑ érték alapja egy exponenciális skála, amelynek az "E" oszlopban kiszámított érték az alapja.
Összes hiba / 1000 km: Annak érdekében, hogy minden sofőr értékelése azonos alapokon nyugodjon, a VSE értékeit 1000 km-re átszámítva (extrapolálva) mutatja meg a riport. Így a sok km-t vezető és a kevés km-t vezető sofőrök között a különbség kiegyenlítődik. Az ebben az oszlopban bemutatott érték az alapja a "∑ értéknek" (D oszlop).
Menet teljesítmény (F,G,H oszlopok)
Megtett út (km): A lekérdezési időszakban megtett út hossza. A példában 2098.6 km-t vezetett a sofőr, többféle úttípuson (Bp, más magyar városok, autópálya, egyéb közút)
Menetidő (ó:p:mp): A vezetési idő a lekérdezési időszakban. A példában 46 óra 14 percet vezetett a sofőr
Átlagsebesség (km/h): Az átlagsebesség a lekérdezési időszakban. A példában 45,39 km/h volt az átlagsebessége
VSE események (I-U oszlopok)
Minden jármű márkára és típusra meghatározásra kerülnek azok a VSE értékek amelyek megkülönböztetik egymástól a defenzív és az offenzív vezetési stílust. Ezeket a határértékeket nagy mintán végzett statisztikai elemzések adják.
A riportban az alábbi VSE események kerülnek bemutatásra:
Túl erős gyorsítás, Túl erős lassítás, Túl erős kanyarodás: Ezeket az értékeket GPS koordináták alapján számoljuk. Az említett VSE komponenseket különféle lokalizációkon (Budapest, Egyéb városok, Autópálya, Minden egyéb útszakasz ) vizsgáljuk és egyedi súlyozással látjuk el. Az így kapott értékeket összeadjuk, majd ehhez a részeredményhez hozzáadjuk a Nem előrelátó vezetést. Ez olyan vezetési esemény, amikor a sofőr nem követi a forgalom ritmusát és egymás után gyorsít és fékez rövid időn belül.
Ehhez a részeredményhez hozzáadjuk a Gyorshajtást, ami az adott útszakaszra meghatározott sebesség korlátozás átlépésekor keletkezik. A rendszer a sebesség túllépést négyzetesen veszi figyelembe, mert a gyorshajtás a legfőbb okozója a baleseteknek!
Az alábbi elképzelt példában és ábrán, két esetet szemléltetünk egy 50km/h-ás sebesség határnál:
- az első esetben egy 10km/h-ás sebesség túllépés történik. Ez 49 percen keresztül folyamatosan fennáll. Így 163 pont keletkezik a gyorshajtás miatt
- a második esetben egy extrém, 70 km/h-ás sebességtúllépés történik, mindössze 1 percen keresztül. Látszik, hogy ekkor ugyanaz a 163 pont adódik a sofőr VSE értékeléséhez.
Itt, a 30-al való osztás csak azt a célt szolgálja, hogy a kapott értékek kisebbek maradjanak. Ez csak egy konstans érték.
Végül a pontszámokat 1000 km-re extrapoláljuk.
A képlet tehát a következő:
Összes hiba / 1000 km = (((Túl erős gyorsítás +Túl erős lassítás +Túl erős kanyarodás) * Úttípus szorzó) + Nem előrelátó vezetés + (Gyorshajtás terület / 30)) * 1000 / Megtett út
∑ érték (10↑ - 1↓) = Összes hiba / 1000 km értéke egy exponenciális skálán vizsgálva.
(C) Copyright iData Kft., 2005-2022. Minden jog fenntartva. All rights reserved.
2023.10.13.